NECATİ CEMALOĞLU: ÖĞRENCİLER TATİLDE NE YAPSIN?
Türk toplumunda tatil anlayışı, dinlenmek, uyumak ve gezmek şeklinde
algılanır. Tatil eylemsizlik değildir. Bilakis, pek çok eylemin rutin
hayattan farklı olarak yerine getirildiği, daha işlevsel, daha üretken
hatta daha fazla hobiye dayalı faaliyetin yapıldığı zaman dilimidir.
Milli Eğitim Bakanlığı yaz aylarında kurs açmakta ve eğitim-öğretim
faaliyetlerini sürdüreceğini topluma duyurmaktadır. Dokuz ay boyunca
okula gitmiş, sınavlara hazırlanmış, ödev yapmış bir öğrencinin yaz
aylarında okula gitmesi, yeniden öğrenme faaliyetinin parçası olması
pedagojik açıdan çok doğru bir uygulama olmaz. Ancak yaz tatillerinde
öğrencilerde çok fazla öğrenme kayıpları olur. Öğrencilerde ortaya
çıkabilecek öğrenme kayıplarını asgari düzeye düşürmek için yaz
aylarında eğitim-öğretim faaliyetleri yapılmalıdır. Bunun için okula
gitmek, okulda zaman geçirmek gerekmez. Okul dışı alanlar ve zamanlar
da, etkili yönetilirse, öğrenme kayıpları azalabilir.
Yaz
tatilini etkili değerlendirmesi için öncelikle öğrenciye fırsat
verilmesi gerekir. Öğrenci kendi ilgi ve isteklerine göre bir planlama
yapmalıdır. Eğer öğrenci bu planlamayı yapmıyorsa, ebeveyn plan yapması
için öğrenciyi yönlendirebilir. Burada göz ardı edilmemesi gereken
durum, öğrenci planlamayı yaparsa daha iyi, daha başarılı olacağı,
ebeveyn yaparsa bir çeşit dayatmaya dönüşeceği için istenilen faydanın
ortaya çıkma olasılığının azalmasıdır. Öğrenciler öğrenmeyi, etkinliği
kendileri istediği ya da ihtiyaç hissettikleri için yaparlarsa, başarı
daha da artar.
Yaz tatillerinin olmazsa olmazı kitap okumadır.
Eğer ebeveyn kitap alır çocuktan okumasını isterse, sorunlu bir uygulama
başlar. Bu aşamada çocuğun kendi okuma listesini kendisinin yapması,
yapamıyorsa rehberlik yapılması, kitap okuyan arkadaşlarının tavsiyeleri
ya da okulun öğrenciler için önerdiği kitap listeleri devreye
sokulabilir. Ebeveyn kitabı çocukla birlikte eş zamanlı okuyabilir.
Çocuk okuduğu kitabı periyodik olarak aile meclisinde sunabilir. Kitapla
ilgili ana fikir, kitabın konusu, yazarı gibi konularda tartışma
yapılabilir.
Yaz tatili ile birlikte evde yaşanan zaman dilimi
artar. Bu aşamada evde temizlik, yemek yapma, evdeki küçük tamirat ve
tadilat işleri, çocuklara bazı bilgi ve becerileri kazandırmada
fırsattır. Hatta esnafın yanına çocukların çırak olarak verilmesi, orada
hayat kavgasını, ekmek kazanma mücadelesine şahit olması, bir mesai
dahilinde eylemde bulunması ve sorumluluk kazanması için tavsiye edilen
bir durumdur.
Yaz tatili boyunca okul dışı kalıcı öğrenmeler,
öğrencilerin hayatları boyunca bireysel öğrenmelerine de alt yapı
oluşturur. Örneğin, aile bireyleri yaz aylarında ya da bayram tatilinde
Erzurum’a gideceğini varsayalım. Erzurum’a gitmeden önce Erzurum’un
Türkiye haritasındaki yeri, coğrafi özellikleri, iklimi, ekonomisi,
tarihi ve turistik yerleri araştırılabilir. Erzurum’a gidildiğinde bu
yerler gezilir ve portfolyo dosyası gibi bir dosya da hazırlanabilir.
Erzurum Kongresi ne zaman yapıldı? Hangi kararlar alındı? Bu kararların
kurtuluş savaşımıza, meclisin açılmasına nasıl bir etkisi oldu?
Kongrenin yapıldığı yerin fotoğrafı ve diğer dokümanları toplaması
sağlanabilir. Çocuklar bu tür çalışmaları bilgisayar ortamında
powerpoint sunusu olarak da yapabilir.
Çocuklarla birlikte
yapılacak turistik bir gezi, çocukların genel kültürünü, öğrenme istek
ve arzusunu, öğrendiklerini transfer etme becerisini geliştirebilir.
Örneğin, Kapadokya gezisi için ön hazırlık yapılabilir. Erciyes
yanardağı, tüfler, peribacaları arasındaki ilişki çocuğun yaparak,
yaşayarak, gezerek öğrenmesini sağlar. Bu tür turistik gezilere rehber
eşliğinde katılmak, gezinin daha etkili olmasına katkıda bulunur.
Çocuklarla yapılan her alışveriş, pazarlık yapma gibi okul dışı
öğrenmeleri artırır. Kurbanlık koyun almaya çocuklarınızla birlikte
gidin. 2019 yılında Didim’de kurbanlık koyun almaya çocuklarımla
birlikte gitmiştim. Sıkı bir pazarlıktan sonra, satıcı ile bahse girdik.
Koç kaç kg’dir? Ben 69 kilo, satıcı 75 kilo olacağını söyledi. Koç
tartıldığında 69 kilo geldi. Çocuklar bana: Baba nasıl bildin? diye
sordu. Aslında koça bakıp belirli kesitler alıp, kilosunu tahmin
etmiştim. Muhtemelen tesadüf olarak bildim ama çocuklar o pazar ortamına
şahit oldular. Çocuklarınızla birlikte sebze ve meyvenin satıldığı
yerlere gidin. Patatesin, domatesin, elmanın fiyatını sorun. 1
kilogramın 1000 gram ettiğini, 2,5 kilogram denildiğinde 2500 grama
tekabül ettiğini, sıvıların litre, kütlenin kilogram, uzunluğun metre
ile ölçüldüğünü bilfiil mekânında görerek öğrenmelerini sağlayın. Bu
esnada kullanılan atasözleri, deyim ve terimlerin anlamını
çocuklarınızla tartışın.
Çocuklarınızla birlikte seçtiğiniz
filmleri izleyin. Her filmin başrol oyuncularını, yönetmenini, senaryo
yazarının kim olduğunu öğrenmesini sağlayın. Film eleştirisi yapmak,
senaryo üzerine tartışmak, eleştiri yazılarını okumak, çocukların
entelektüel gelişimini sağlar. Çocuklarınızla televizyondaki haberleri
izleyin. Haberler çocuklarınızı somut olaylarla yüzleştirir. Hırsızlık
yapan kişinin başına gelenler, evden kaçıp giden çocukların yaşadıkları,
ehliyetsiz araba kullanan kişilerin ne tür sorunlara neden olduğunu
görmelerini sağlayın. Hatta konu hakkında çocuklarınızla konuşun. Doğru
davranışı bulmasını sağlayın.
Çocuklarınızla mutlaka bir köye
gidin. Çocuklarınız en az bir hafta köyde yaşasın. Süt sağmayı,
folluktan yumurta toplamayı, inek gütmeyi, buğday tarlasında hasat
kaldırmayı yaşayarak öğrenmelerini sağlayın. 1 dönümün 1000 metrekare
olduğunu, bizzat yerine keşfederek öğrenmelerine destek olun. Yolculuk
esnasında arabayı 80 km hızla sürdüğünüzde 400 km’lik yolu kaç saatte
alacağınızı sorun. Çocuğunuz okul seviyesine göre bu tür problemle
karşılaşırsa, okulda konuları daha iyi anlar. Örneğin, Zaman=Yol/Hız
formülünün uygulanmasına şahit olur.
Yaz aylarının olmazsa
olmazlarından bir diğeri de yüzme becerisidir. Her çocuk en az 10
yaşından önce yüzme öğrenmesi gerekir. Yüzme bilgisi için mutlaka kursa
göndermek, yüzme tekniklerini öğrenmesini sağlamak ileri dönemler için
önemlidir. Yaz tatillerinde yüzmenin dışında futbol, basketbol,
jimnastik gibi spor dallarıyla uğraşmak, çocukların gelişimine katkı
sağlar.
Yaz tatilinde çocuğunuzun ilgi alanına uygun bir
enstrüman çalmayı öğrenmesi, nota okuma becerisine sahip olması, bir
halk oyunu oynama, şarkı, türkü gibi alanlarda kendini geliştirme, yerel
halk oyunlarına yönelme desteklenebilir. Her çocuk yerel kültürün
zenginliklerinden yararlanmalı ve bu kültürel mirasın taşıyıcısı
olmalıdır.
Yaz tatilinde akraba ziyaretleri yapılabilir. Bu
aşamada soy ağacı yapma, aile bireyleri ile albüm oluşturma, uzak ve
yakın akrabalarla tanışma olanağı sunulabilir.
Çocuklar küçük
yaşlarda dini bilgileri daha kolay ve kalıcı öğrenebilir. Çocuklar
Kur’an kurslarına gönderilebileceği gibi, kendisini bu alanda yetkin
hisseden ebeveyn tarafından da dini eğitim verilebilir. Abdest alma,
namaz kılma, temel dini bilgiler çocuklara kazandırılabilir. Çocuğun
yönlendirilmesi neticesinde Kur’an-ı Kerim’i okuma, hadisleri öğrenme ve
Siyer-i Nebi konusunda eğitim verilebilir.
Sonuç olarak yaz
aylarında çocuklar dinlenmeli, koşup eğlenmeli, spor yapmalı, okumalı ve
zamanı etkili bir şekilde değerlendirmelidir. Yaz aylarında öğrenme
kaybı yaşayan çocuklar, eylül ayında okullar açıldığında, yaz aylarını
etkili değerlendiren arkadaşlarına göre iki aylık öğrenme kaybı ile yeni
eğitim-öğretim yılına başlar. Bu durum lise giriş ve üniversite
sınavlarında çocuğunuzun sıralamasını değiştirir. Yaz aylarını etkili
değerlendirmek için çocukları baskı altına sokup, bunaltmayın, strese
sokmayın ve onlarla çatışmayın. Onlar için iyi öğrenme olanakları,
ortamı yaratın. Ödül vererek güdülemeye çalışmayın. Öğrenme ve gelişim
konusuna odaklaşın, yönlendirin, motive edin. Bu konuda ilişkileriniz
bozulmuş ise, psikolojik danışmandan, öğretmeninden ya da öğrenmeye
istekli arkadaşından destek almasını sağlayın. Çocuk her öğrenmeyi ilgi,
istek ve ihtiyaçları doğrultusunda algılayıp eylemde bulunursa, öğrenme
ve beklenen fayda daha fazla olur, unutmayın.
Prof. Dr. Necati CEMALOĞLU
Hiç yorum yok
Yorum yazarak Türkiye Cumhuriyeti Yasalarına uymayı kabul etmiş bulunuyor ve tüm sorumluluğu üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Devletajans.com İnternet Sitesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.