EĞİTİM KURUMU YÖNETİCİLERİ NASIL SEÇİLMELİ?
Ülkemizin eğitim sisteminin son
yirmi beş yılını değerlendirecek olursak; yirmi birinci yüzyılın ilk çeyreğine;
resmi eğitim kurumlarına yönetici atama sorunsalı damga vurdu. Bu sorun
atanamayan öğretmenler sorununu bile gölgede bıraktı. Eline gücü geçiren okul
idarecilerini değiştirmek, kendi adamlarını koltuklara oturtmak için kolları
sıvadı. Kimi kendi cemaat, sendika üyelerini seçerken kimi de hemşericilik
yaptı. Pek çok kez yönetmelikler değişti. Hatta on binlerce okul idarecinin
torba yasa ile toplu olarak görevden alındığını bile gördük.
Bu yazımda, okul idarecisi
seçiminde içinde mülakatın olmadığı, Ekber ve Erşed esasına dayanan bir model
önereceğim.
Liyakatli okul idarecilerini iş
başına getirebilmek için, öncelikle doğru seçimler yaparak başlanmalı.
Liyakatli bir yönetici, sadece teorik bilgi ve yönetim becerilerine sahip
olmakla kalmaz, aynı zamanda önderlik, karar verme, problem çözme, iletişim,
takım çalışması ve işletme becerileri gibi diğer önemli niteliklere de sahip
olmalıdır. İşin mihenk noktası adaletli bir mevzuat oluşturmaktır.
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı
resmî eğitim kurumları yöneticiliklerini ikinci görev olarak yürüteceklerin
görevlendirilmelerine ilişkin usul ve esasları düzenleyen yönetmelik “Ekber ve
Erşed” anlayışına uygun olarak düzenlenmelidir. Öğretmenin Kariyer basamağı
ünvanı, öğrenim durumu ve kıdemi esas alınarak “Ekber ve Erşed” anlayışına
dayalı yönetici görevlendirme sistemi oluşturulmalıdır.
Türk Kamusal hayatında mülakatlar,
idarenin önyargılarına ve ayrımcılığına maruz kalma riski taşır. Bazı idareler,
adayların yaşına, cinsiyetine, inancına, üye olduğu sivil toplum örgütüne veya
etnik kökenine göre yargılayabilir ve böylece işe alım sürecinde haksızlık
yapabilirler. Hiçbir insani ve etik değer ile bağdaşmayan, “mülakatın”
kaldırılması elzemdir. Seçim dönemlerinde vatandaşın oyunu almak için vaat
edilen mülakatın kaldırılacağı söylemi bir an önce siyasi etik gereği yerine
getirilmelidir.
Bazı kurum türlerine direkt
bakanlık tarafından sınavsız müdür ve müdür yardımcıları atanmaktadır. Bu tür
sınavsız atamalar içinde hak, hukuk barındırmayan arpalık atamalardır. Ölçme Değerlendirme Merkezleri, Proje
Liseleri ve 25 yatak ve üzerinde kapasitesi bulunan Öğretmenevlerine sınavsız
müdür ve müdür yardımcısı atanması işlemine derhal son verilmelidir.
657 Sayılı DMK’nın liyakat ilkesi
gereği; yazılı sınavda başarılı olarak görevlendirilmiş eğitim kurumu
yöneticilerine kadro ihdas edilerek, Kamu çalışanlarının yer değiştirme
hakkının engellenmemesi gerekçesiyle; Eğitim Kurumu yöneticilerine iller arası
yer değiştirme hakkı verilmelidir. Zira bir Komiser il dışına tayin olduğunda
polis olmuyorsa, bir astsubay başka ile atandığında uzman er pozisyonuna
inmiyorsa okul idarecileri de unvanlarıyla tayin olabilmelidir.
Eğitim kurumlarının tür, öğrenci
sayısı, personel sayısı, ekonomik ve coğrafi bölgesindeki farklılıklar
nedenleriyle fırsat eşitliğini ortadan kaldırarak adil rekabet ortamını bozan;
ikili eğitim, İYEP-DYK görevleri, yayınlanmış makale, marka tescili,
yarışmalarda derece vb. ek puan uygulamaların eşitsizlik doğurduğu gerekçesiyle
kaldırılması gerekir.
Lisansüstü eğitim gören
öğretmenlerimizin harcadığı emeğin karşılığını hakkaniyetli bir şekilde
verebilme gerekçesiyle; tezli yüksek lisansa verilen puanın tezsiz yüksek
lisansa verilen puanın iki katı olacak şekilde artırılmalıdır.
Geçmiş yıllarda alınan teşekkür
ve takdir belgelerine puan verilmemesi uygulamasına, 657 sayılı DMK’nın eşitlik ilkesine aykırı
olduğu gerekçesiyle, son verilmelidir.
Eğitim Kurumu Yöneticisi iken
Görevde Yükselme suretiyle MEB Şube Müdürlüğüne atananlardan eski görevine
dönmek isteyenlere alt göreve atanma hakkı verilerek idarenin eşit ve
hakkaniyetli davranma sorumluluğu gerekçesiyle; Milli Eğitim Şube Müdürlerine eski
görev ünvanlarına dönüş hakkı tanınmalıdır.
Esen kalın…
Serdar GÜNDÜZ
Liyakat-Sen Genel Sekreteri
Hiç yorum yok
Yorum yazarak Türkiye Cumhuriyeti Yasalarına uymayı kabul etmiş bulunuyor ve tüm sorumluluğu üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Devletajans.com İnternet Sitesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.