LİYAKAT-SEN GENEL SEKRETERİ SERDAR GÜNDÜZ PISA 2022 SONUÇLARINI DEĞERLENDİRDİ
2022 Yılı PISA sınav sonuçları açıklandı. OECD’nin PISA 2022
raporunu ülkemiz özelinde değerlendireceğim. Öncelikle PISA nedir? Sorusuna
cevap vererek zihinlerimizdeki kavramları netleştirmek istiyorum.
Açılımı "Uluslararası Öğrenci Değerlendirme
Programı" olan PISA, Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü’ne (OECD) üye
olan 81 üye ülkede Fen, Matematik ve Resmi Eğitim Öğretim dilinde okuma becerilerinin
ölçüldüğü beynelmilel bir sınavdır. Bu sınava Ülkemizde 2022 yılının Nisan ve
Mayıs aylarında, 60 şehrimizdeki 196 okulumuzda okuyan 15 yaş grubundaki 7250
öğrencimiz katılmıştır. Şunu da belirteyim; öğrenciler, PISA sınavına Bakanlık
onayı ve öğrenci velilerinin muvafakati ile katılım sağlıyor.
Sinek, küçük ama mide bulandırır… Şehir, okul ve
öğrencilerin tespitinin OECD tarafından random olarak yapıldığı açıklansa da
bölgesel ve ekonomik farklılıkların değerlendirildiği bir araştırma evreni
belirleme kriterlerinin şeffaf olarak açıklanmamasını bir eksiklik olarak
yorumluyorum.
PISA 2022 sınavı global covid19 salgınının en yoğun
yaşandığı dönemin eğitim öğretim durumlarını ortaya koyma açısından önemli
verileri önümüze koyuyor. PISA 2022’de tüm branşlarda ülke ortalamalarının
düştüğünü gösteriyor. Özellikle uzaktan eğitim konusunda hızlı davranan
ülkelerin ülke sıralamasında öne çıktığını ve fen, matematik ve okuma
alanlarındaki puan kayıplarını, diğer ülkelere nazaran, daha aza
indirgediklerini görebiliyoruz. Estonya bunun en iyi örneğidir.
Ülkemiz açısından değerlendirecek olursak; Bakanlık süresinin
büyük bir bölümünde, salgın nedeniyle, okulların kapalı olduğu döneme dek gelen
Milli Eğitim Eski Bakanı Ziya Selçuk’un değerli çabasıyla EBA ve ZOOM uzaktan
eğitim platformları üzerinden eğitim öğretim faaliyetlerinin sürdürülmesinin
sonucu Türkiye 2022 yılında "fen, matematik ve okuma" alanlarında PISA
ülke sıralamasını 3 ila 5 sıra üste çıkardı. Nam-ı değer Ziya Hoca, bana göre
son yirmi yılın en şanssız; ancak eğitimci yönü en güçlü Milli Eğitim
Bakanıdır. Ziya Hoca ve dönemin MEB ekibinin tüm çabasına rağmen Türkiye 2022
PISA sonuçlarına göre; tüm branşlarda (fen, matematik ve okuma) OECD
ülkelerinin ortalamasının altında kaldı.
Bakanlığımızın PISA’da başarı elde ettik… içerikli
paylaşımlarını tüm branşlarda ortalamanın altında kaldığımız gerçeğiyle beraber
değerlendirdiğimizde bu sonucun sevinilecek bir durum olmadığını üzülerek
görüyoruz.
Ülkemizin PISA 2022 sonuçlarını sayısal olarak ifade edecek
olursak;
*Türkiye 2022 yılında 81 ülke arasında matematikte 39.
sırada, okumada 36. sırada, fende ise 34. sırada yer aldı.
*Matematik branşında; OECD ortalaması 472 puan iken Türkiye'nin
puan ortalaması 453 oldu.
*Okuma branşında; OECD ortalaması 476 iken Türkiye ortalaması
ise 456 puan oldu.
*Fen branşında; OECD ortalaması 485 iken Türkiye ortalaması ise
476 puan oldu.
PISA gibi uluslararası sınavların eğitim öğretim sistemimizin
verimliliği konusunda başat belirleyici veri olduğunu düşünmüyorum. Ancak PISA
2022, elimizdeki kayda değer, önemli sonuçlardan biridir. Eğitim öğretim
kalitemizin artması için çözüm önereceğim: Ortaokullarımızda ‘zorunlu din dersi’
ile ‘zorunlu seçmeli din dersinin’ haftalık toplamı 4 iken Fen Bilimleri dersi
de 4 saattir. Matematik dersi ise yoğun programına rağmen toplam 5 saattir. “İlim,
Çin’de bile olsa gidip alın.” Diyen bir Peygamberin ümmeti olarak bilimsel
eğitim öncelenmeli, laik eğitim sistemi güçlendirilmelidir.
Serdar GÜNDÜZ
Liyakat-Sen Genel Sekreteri
Hiç yorum yok
Yorum yazarak Türkiye Cumhuriyeti Yasalarına uymayı kabul etmiş bulunuyor ve tüm sorumluluğu üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Devletajans.com İnternet Sitesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.